수행 연구
환자의 죽음을 대하는 의료진의 '임종과 애도' 매뉴얼(사례집) 개발
- 연구 수행 기간 : 2018년 3월 1일 ~ 2020년 2월 28일 (한국연구재단 신진연구)
- 연구 책임자 : 김재명 교수
의료인문학 교육의 구현 수단으로써 이야기 활용 방법론
- 연구 수행 기간 : 2018년 5월 1일 ~ 2021년 4월 30일 (2018년도 인문사회분야 저술 출판 지원 사업)
- 연구 책임자 : 박용익 교수
세상을 바꾼 의사 : 민주화 운동에 헌신한 의사들
- 연구 수행 기간 : 2019년 3월 1일 ~ 2019년 9월 30일 (국시편찬위원회 구술자료 수집사업)
- 연구 책임자 : 공혜정 교수
근대병원의 발전과 기독교의 관계: 프랑스, 영국, 독일, 미국을 중심으로, 1500-1900
- 연구수행기간 : 2022년 7월 1일 ~ 2025년 6월 30일 (한국연구재단 일반공동연구지원사업)
- 연구책임자 : 공혜정
보건의료에서의 종교와 영성의 역할
- 연구수행기간 : 2023년 6월 1일 ~ 2026년 5월 31일 (한국연구재단 신진연구자지원사업)
- 연구책임자 : 김재명
발표 논문
1. Communication disorder experienced by medical students during the clinical clerkship(1) : focused on the communication between students and clinical teacher. Textlinguistics. 2018;45:125-152. 2. The Effect of Recorded Video Monitoring upon Students' Self-Assessment about Patient-Physician Interaction after Taking Their Clinical Performance Examination. Korean Med Educ. 2017;19(2):83-89. 3. What kind of feedback do medical students want? Korean J Med Educ. 2014;26(3):231-234. 4. What do faculties need most in a faculty development program? Korean J Med Educ. 2014;26(2):137-141. 5. Using a medical volunteer program to motivate medical freshmen Korean J Med Educ. 2013;25(3):239-243. 6. Effects of Self-esteem and Academic Stress on Depression in Korean Students in Health Care Professions J Korean Acad Psychiatr Ment Health Nurs Vol. 22 No. 1, 56-64, March 2013 7. How to Get Students Actively Involved in Course Development: An Experience in Developing and Implementing a Mentoring Program for Medical Students Korean J Med Educ. 2013;25(2):157-165. 8. Mental Health and Coping Strategies among Medical Students Korean J Med Educ. 2012;24(1):55-63.